DAE (digital arts & entertainment)

DAE (digital arts & entertainment) België
  • DAE (digital arts & entertainment)

Biografie

Digital Arts and Entertainment is een 3 jarige voltijdse professionele bacheloropleiding aan Howest ontworpen en gemaakt voor creatieve, ambitieuze, gepassioneerde en uitzonderlijke individuen, die klaar zijn om de grenzen van de interactieve en pre-rendered 3D industrie te verleggen.

 

DAE is sinds september 2006 het resultaat van meerdere jaren onderzoek in België en het buitenland. De game business was in volle groei overal in de wereld. Deze bijzonder snelle expansie van dit bijzonder specifiek en hoogtechnologisch vakgebied ging gepaard met een snelle groei van de vraag naar opgeleid personeel. Daarbij, door de harde competitiviteit, zijn deadlines en release dates nog crucialer geworden voor de studio’s. De timing van productie heeft een nauwe vinger aan de pols nodig, en een hoog niveau aan efficiëntie wordt verwacht van iedereen de meewerkt.

 

Door de manier van werken en de structuur van hoger onderwijs studeerden de meeste studenten af in een traditionele kunst- of programmeerrichting. Alleen, deze werelden liggen zo ver uit elkaar dat vaak moeilijk is om deze specialisaties samen te doen werken. Vele bedrijven zijn daardoor beginnen kijken naar artiesten met programmeer of scripting vaardigheden, en programmeurs met artistieke of 3D kennis.

 

Vanuit dat startpunt hebben we verschillende nationale en internationale studio’s benaderd om hun educatieve- en personeelsnoden te polsen: welke skills, kennis en nodige competenties. Gebaseerd op deze input werd en wordt het DAE curriculum en ons “Technical Artist” profiel uitgewerkt. Dit curriculum blijft in de toekomst evolueren in nauwe samenspraak met vele academische en industriepartners. Niet enkel via sprekers en training van de lectoren, maar ook via uitwisselingen en een bijna jaarlijkse herziening van het curriculum.

 

Deze opleiding is niet voor elke student. Niet iedereen heeft het in zich om zichzelf deze unieke mix aan competenties aan te leren, en niet iedereen heeft de discipline om 60 uur per week te weiden aan zijn opleiding. Maar, voor zij die het wel halen, wacht er een fantastische ervaring in een van de meest uitdagende en innovatie sectoren: interactieve 3D en 3D production.

 

Een paar partners die mee hebben gewerkt aan dit curriculum zijn: 10Tacle Studios (BE), BGin (Benelux), Creative Conspiracy (BE), Digipen (USA), Disastergames (BE), Electronic Arts (USA), Eyetronics (BE – USA), FX-Motion (BE), Hoaxland (BE), Larian Studios (BE), Microsoft Game Studios (USA), Playlogic (NL), Streamline Studios (NL), VRT (BE), en nog zoveel andere.

 

En je kan met deze technologie zoveel meer doen dan enkel games maken! Gametechnologie wordt gebruikt in, onder andere, visualisatie van historisch erfgoed en historische landschappen en gebouwen. Vlaanderen is voor deze soort projecten een fantastische thuisbasis door zijn centrale ligging in Europa en zijn rijke en diverse geschiedenis. Er zijn al meerdere antieke sites terug tot leven gebracht met behulp van game engines die nu toelaten om duizenden bezoekers te laten onderdompelen in het verleden. Naast historisch erfgoed heb je natuurlijk ook de reclamewereld, waar 3D applicaties zich verspreiden als een wild vuur. Het wordt quasi onmogelijk om fictieve 3D creaties weg te denken uit televisie en online media. Dit gaat van monsters in films en cartoons tot voertuigen en characters in video clips. Daarnaast worden 3D simulaties gebruikt voor onderzoek, design en productie, om het pakket compleet te maken.